Materialval inför Kalmar del 1

Med mindre än två veckor kvar till en av den svenska triathlonsäsongens största höjdpunkter finns det inte så mycket att göra träningsmässigt. Däremot finns det fortfarande lite tid att köpa i form av material och utrustning och jag kommer i två delar ge lite tips på vad som kan vara värt att satsa på och vilka val som kan resultera i bäst tidsbesparingar.

Det huvudsakliga motståndet vid cykling på flacka banor som Kalmar kommer från luftmotstånd, rullmotstånd och friktion i drivlinan. Luftmotståndet står för runt 70% och uppåt av det totala motståndet där de övriga negativa krafterna står för resten. Vikt kan i stort sett bortses från under dessa förhållanden då det tex krävs en viktminskning på hela 10kg för att spara 1-2min på de 18 milen vilket är försumbart jämfört med övriga optimeringar.

Om vi då först ser på vilka förbättringar som kan göra skillnad när det kommer till material och aerodynamik:

Hjul. Den exakta tidsvinsten för diskhjul och hjul med högre profil beror på en rad olika faktorer vilket gör det svårt att säga en exakt och generell siffra. En besparing på runt 3 min per hjul över 18mil jämfört med ett vanligt träningshjul är en rimlig uppskattning med något mindre vinst för bakhjulet när det sitter i cykeln.

Diskhjul är i princip alltid det snabbaste alternativet bak tillsammans med högre profil fram. Tvärtemot vad många djupt cemeterade missuppfattningar vill göra gällande finns det ingen speciell fart där diskhjulet automatiskt börjar eller slutar fungera. Tvärtom är ett diskhjul mest allround vad gäller olika vindförhållanden och hastigheter. Att man tex skulle behöva cykla över 40-45km/h för att det ska fungera stämmer helt enkelt inte. I och med att det sitter bak och inte påverkar styrningen är det heller inte speciellt vindkänsligt. Det är framhjulet som påverkar mest och mer sidyta på bakre halvan av cykeln kan till och med hjälpa till att stabilisera upp styrningen med ett högprofilshjul fram.

Vad gäller framhjul är det numera relativt små skillnader mellan hjul med en profil på fälgarna i intervallet 50-90mm. De med högre profil är oftast bäst i vindförhållanden som innebär mycket sidvind men det är också där de är som svårast att hantera. Bäst alltså att välja ett hjul som man är komfortabel att manövrera under alla omständigheter. Säkrast val är modeller från Zipp, Hed, Flo, Enve, Swiss Side, Bontrager och några till.

Hjälm. En bra aerohjälm är en relativt billig investering som kan ge en bra tidsbesparing. Även här finns det ingen exakt siffra då faktorer som sittställning, huvudposition, axel- och ryggform med mera spelar in, men hittar man en hjälm som fungerar finns det omkring 3min eller lite mer att tjäna in över 18mil. Tyvärr behövs det oftast tester för att veta precis vilken hjälm som är snabbast för varje individ. Dock finns det några som verkar passa de flesta och är relativt säkra val som Giro Advantage 2, Giro Aerohead, Louis Garneau P09 och Specialized S-works TT.

Dräkt. Hud är långsamt och därför finns det en hel del tid att tjäna med de senaste mer heltäckande dräkterna med ärmar. Vilken dräkt som fungerar är ännu mer individuellt än med hjälmar, men det viktigaste är att passformen är bra och att det inte blir för mycket veck kring armar och axlar när man sitter på cykeln. Även materialet och sömmarna kan göra en dräkt snabbare och de mest genomarbetade dräkterna med hänsyn till det kommer från välkända märken som LG, Castelli, Kiwami, Pearl Izumi etc . Potentiell intjänad tid på 180km kan vara 3-5min med rätt dräkt och passform.

Till sist vill jag bara påpeka att det inte fungerar att lägga ihop alla tidsbesparingar rätt av då de i exemplena ovan är baserade på samma ursprungsvärde. Varje sänkning av lufmotstånd innebär dock ett nytt lägre ursprungsvärde. Enkelt förklarat blir det alltså mindre tidsvinst för varje pryl man byter ut.

Rullmotstånd och friktion kommer i del 2 senare i veckan.