Materialval inför Kalmar del 3

Del tre om material handlar om friktionsförluster i drivlinan. Här går jag igenom kedja och smörjning samt lager i nav, vevparti och rulltrissor i bakväxeln.

Kedja. Den största delen av att minimera friktionsförluster i kedjan handlar om smörjning och olika kedjor.

Kedjan i sig kan göra viss skillnad men där vill många köra med samma märke som resten av drivlinan så utrymmet att optimera är mindre. Dock är Shimano DuraAce ett bra val om man kör med Shimano eller Sram i övrigt.

Att hålla en drivlinan ren och att ha en relativt ny kedja är annars en grundförutsättning för att minimera friktionsförluster. Utöver det finns det också lite tid att tjäna på vilket smörjmedel som används. En nygammal metod att preparera kedjan som blivit mer populär igen senaste åren är att använda vax. Det går antingen att göra själv eller köpa en färdigvaxad kedja från tex Ceramicspeed eller Icefriction. Det finns lite olika bud på exakt hur mycket det ger men de tester som verkar mest oberoende indikerar en skillnad mellan vax och de sämsta tunnare oljorna på runt 90s över 18mil. Dock är skillnaderna mindre jämfört med tjockare oljor och får man tag på tex Rock N Roll Gold eller liknande är skillnaden snarare ner mot 20-25s över samma distans.

Nackdelen med vax är att de färdigbehandlade kedjorna är dyra och att vaxet inte sitter på så länge. Alltså måste kedjan behandlas igen vilket antingen är dyrt eller relativt omständligt om det görs själv. Hållbarheten och funktionen är heller inte lika bra i blöta och skitiga förhållanden. Personligen kör jag hellre med en bra tjock olja och ser till att ha en ren och relativt ny kedja och kassett varje viktig tävling.

Vevlager, nav och rulltrissor. Keramiska lager har blivit en väldigt populär uppgradering på senare år för att minska friktionsförluster i nav, vevlager och rulltrissor. En hel och ren drivlina har en verkningsgrad på någonstans runt 97% och friktionsförlusterna är alltså relativt små så länge inga lager är trasiga och kedjan är i bra form. Som i exemplet med kedjan blir därmed de reella vinsterna ganska små och det blir extra tydligt när olika lager jämförs.

Att uppgradera vevlager gör tex en skillnad på max 15-20s över 18mil mellan de vanligaste modellerna inkluderat keramiska lager. Skillnaden mellan de bästa keramiska varianterna och de bästa med stålkullager är extremt små och sett till kostnaden knappt värt det om man inte jagar extremt små marginaler. Det finns också dåliga varianter av keramiska lager med sämre toleranser, och i vissa fall hybridlager, så just att det är keramiska lager är inte någon garanti för kvalitet, eller att de håller längre. Jag föredrar ett billigare vevlager med bra stålkulor som kan bytas oftare för att garantera fräscha lager. Ännu hellre med ”angular contact bearings” som fungerar bättre för den typen av belastning den utsätts för. Speciellt i BB30 där passformen mellan ram och vevlager i många fall är sämre vilket kan leda till snedbelastning och lager som slits i förtid.

Det samma gäller egentligen i nav och rulltrissor. Just vad gäller rulltrissor är skillnaderna verkligen extremt små mellan de bästa keramiska varianterna och de som sitter standard i bakväxeln. Det finns dock uppgraderingar att göra med större rulltrissor bak som kan minska friktion lite mer. Dock är skillnaderna fortfarande ganska små och dessutom blir frontalarean på bakväxeln ganska mycket större vilket gissningsvis tar bort lite av vinsten.

Sammanfattningsvis finns det alltså inte så mycket att hämta här utan det viktigaste är att ha en välskött drivlina och delar som inte är för slitna. Den höga kostnaden att uppgradera till bra keramiska lager är oftast bara värt det i fall där väldigt små skillnader kan vara avgörande för utgången av ett lopp.